Tränargruppen

Tränargruppen är permanent arbetsgrupp med klubbens 14 tränare. Det är tränargruppen som svarar för att bemanna och genomföra klubbens träningspass på måndagar, tisdagar, torsdagar och lördagar. Därutöver ordnar gruppen två träningsläger per år samt minst tre långpass på andra ställen än i Skatås. 

Vi lägger stor vikt i klubben på att ha välutbildade tränare. Ambitionen är att tränarna åtminstonde ska ha genomgått friidrottsförbundets löpledarutbilding och grundläggande tränarutbildning. Några gånger per år försöker vi också ta in externa tränare eller föredraghållare som kan tillföra ny kunskap och inspiration.   

Gruppens arbetsuppgifter fördelas bland tränarna och cirkulerar oftast mellan åren. Under pandemiåret 2021 har Lisa Persson och Anders Bogelius varit samordnare.  Du ser tränargruppens övriga medlemmar på foton nedan.   

Om du vill skriva till tränargruppen så når du oss på mailadress coach@solvikingarna.se

VÅRA TRÄNARE

Bengt-Åke Andersson
Jag är född 63, ogift och bor i en villa i Onsala. Gick med i Solvikingarna 2003 och började som tränare i klubben 2008. Har utbildats som löpledare i friidrottsförbundets kurser upp till nivå 2. Är också med i tidtagargruppen där vi sköter tidtagningen på våra lopp. Tävlar gärna, speciellt kul med långlopp i någon trevlig stad. Har hunnit med maror i Stockholm, Frankfurt, Nice, Berlin, Valencia, Rom, Sevilla och San Sebastian hittills.

Som egen träning siktar jag på ett eller två kvalitetspass (tröskel, intervaller eller dylikt) och ett långpass i en vecka. Fyller ut med lugn distans för att få upp mängd.


Ingemar Svensson

Jag har varit medlem i Solvikingarna sedan 2005 och har varit tränare sedan 2010
Jag hjälper även till med saker som behöver åtgärdas med vår stuga både på insida och utsida.
Jag har gått både löpledarutbildning och tränarutbildning och är certifierad löpledare. Har också fått utbildning via ElitRehab kring skadeprevention.

Vad jag gillar mest är asfaltslöpning och grus, trail är inte riktigt min melodi med det händer ibland att jag hamnar uti spenaten och det fungerar någorlunda. Jag vill nog säga att asfalt är det jag gillar mest och det är det underlag som jag har tävlat mest på, bla. Gbg-varvet som jag har sprungit 32 gånger och ett antal 10 km. lopp bla. i Varberg, Falkenberg och Lysekil men jag har även sprungit Lidingöloppet ett antal gånger så jag backar inte för lite tuffare och mindre asfalterade bansträckningar. Mina senaste resultat är 5 km. 18:50 (2021), 10 km. 38:01 (2019) Halvmaraton 1:25:11 (2021 Digitala Gbg-Varvet) och 30 km. 2:26:54 Lidingöloppet (2018).

Jag försöker hålla mig till 80/20 metoden dvs. 80 % av veckoträningen i ett relativt lugnt tempo med resterande 20 % i kvalitetsträning (intervaller och backträning) som mest har jag haft en total veckoträning på 90 km.

Som slutord vill jag säga att det som driver mig som tränare är att få förmedla glädje med löpning och känsla av gemenskap som vi har som ett löparkollektiv både inom vår klubbverksamhet och inom löpargemenskapen i stort.


Daniel Pintaric

Född och uppvuxen i ÖIS. Högstadielärare i SO och idrott. Fotbollstränare för P09 i Partille IF. Arrangerar EB-loppet tillsammans med min bror. Arrangerar Kåsjön SupRun. Mycket hälsointresserad och jobbar deltid med mitt företag Lärarhälsocoachen.

Hur varit medlem i klubben sedan 2014 och aktiv som tränare sedan 2018. Har gått grundkurs i Walkfeeling, Runfeeling rörelsecoach och är certifierad löpledare av Friidrottsförbundet.
Jag sitter nu som ledamot i styrelsen.

Jag springer helst trail och ultradistanser. Resultat på 10K: sub 40, halvmara sub 1,30 och marathon 3,11.

Jag har i många år fokuserat på ultralöpning och har därför lagt mest energi på mängd istället för fart. I år kommer jag att dock att lägga om träningen och fokusera mindre på mängd och ännu mer på alternativa träningsformer. Träningen varierar mycket beroende på årstid men det jag planerar att träna framöver förutom löpning är stand up paddle, styrketräning, rollerblades och längd- och rullskidåkning. Totalt brukar det bli 10-14h per vecka.


Sava Iancovici

47 år, bor i Kviberg. Född och uppvuxen i Lund där jag utbildade mig till ingenjör. Flyttade upp 2015 och blev medlem i Solvikingarna samma år. Jag har varit tränare i sex år och har genomfört en löpledarutbildning. Utöver tränaruppdraget har jag tidigare varit med i styrelsen i två år.

Började med löpning i mindre skala i 30-årsåldern. Nuförtiden innebär en typisk träningsvecka 10 mil, oftast på asfalt eller breda grusstigar. Veckan innehåller två kvalitetspass, ett långpass på 25+ km, ett kort löpstyrkepass och resten lugna distanspass på 10 km eller något mer. Ett av kvalitetspassen är kortare intervaller/backe, och det andra längre intervaller eller tröskel. 

Utöver löpningen är jag intresserad av bl.a övrig sport, historia, att upptäcka nya platser och kortare vandringar.


Ivan Delmon

Medlem sedan 2010
Löpledare sedan Jan-2021
Certifierad Löpledare Dec-2021
Utbildning om skador via ElitRehab.

Intresserad av kost, hälsa och föredrar att springa i skogen i alla väder och årstider.
Mitt syfte att träna och leda pass är att bygga upp en stark kropp och nå en god hälsa och välmående för mig och medlemmarna.

Att hitta lugnet i nuet är något naturen hjälper till med och främjar en givande upplevelse
i en ledarledd grupp. För mig viktigt att uppnå så att kontinuiteten förblir stabil för en god hälsa livet ut.


Johanna Andersson

Jag började springa med klubben 2012 då jag tränade inför ett maraton. Jag startade i den lugnaste gruppen, men allt eftersom träningen satte sig och tiderna sänktes så testade jag på fler grupper. Under åren i klubben har jag utvecklats som löpare och jag tycker det är roligt att som tränare bidra till att andra också kan nå nya nivåer i sin löpning och behålla sin motivation. Jag är certifierad löpledare och löptränare.


Per Grytter

Jag har ”joggat” i princip hela mitt vuxna liv men fram till 2018 utan kontinuitet och plan.
Jag och en kompis deltog på GöteborgsVarvets torsdagsträningar och upptäckte ”gubbarna” i orangea kläder och startade i Solvikingarna november 2018.

Jag har sprungit NY Marathon, Berlin Marathon och Athen Marathon. Springer årligen Göteborgsvarvet och andra halvmaraton i Sverige och utomlands. Har även testat på Lidingöloppet.

Jag brinner för att sprida mina kunskaper vidare och har i år börjat som ledare i klubben.
Jag har sedan 2018 varit ledamot i styrelsen och sedan 2 år tillbaka kassör.


Lisa Persson

Jag har varit medlem i Solvikingarna sedan 2012 och har varit tränare sedan 2017, jag har också suttit två år i klubbens styrelse. Jag är certifierad löpledare och löptränare. Jag började springa för sådär 15 år sedan när jag bodde i Malmö och en kollega föreslog att vi skulle springa Göteborgsvarvet. Då hade vi hört att det fanns backar i Göteborg, det har jag lärt mig mer om sen jag flyttade hit, men tycker idag att backträning är riktigt roligt.

Jag fastnade för löpning för att den förutom att den är en utmärkt träningsform också ger möjlighet att träna uthållighet, få vara ute i alla väder, se nya saker och hjälper till att rensa i tankarna. Utöver löpning tränar jag styrka och yoga. Ägnar alltid lite tid på måndagspassen åt rörlighet och balans som kan vara hjälpsamt för vår löpning. Tycker att alla borde stå på ett ben åtminstone en gång varje dag, testa när du borstar tänderna.

Jag är samordnare för tränargruppen och har du tankar, förslag eller frågor kring våra träningar är det bara att höra av sig.